Η Ελλάδα βρίσκεται για ακόμη μία φορά στο επίκεντρο μιας θλιβερής ευρωπαϊκής πρωτιάς. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία της Eurostat για το 2023, δύο ελληνικές περιφέρειες, τα Ιόνια Νησιά και το Νότιο Αιγαίο, καταλαμβάνουν τη δεύτερη και τρίτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς τον αριθμό των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων.
Συγκεκριμένα, η περιφέρεια Ιονίων Νήσων κατέγραψε 120 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ το Νότιο Αιγαίο ακολουθεί κατά πόδας με 119 θανάτους ανά εκατομμύριο. Την μακάβρια λίστα κορυφώνει η βορειοδυτική Βουλγαρία (Severozapaden) με 166 νεκρούς ανά εκατομμύριο, το υψηλότερο ποσοστό σε ολόκληρη την Ε.Ε.
Η εικόνα στην Ελλάδα: Δραματικές διαφορές ανά περιφέρεια
Τα στοιχεία της Eurostat αποκαλύπτουν μια έντονη ανισότητα εντός της Ελλάδας. Παρότι οι δύο νησιωτικές περιφέρειες καταγράφουν τριψήφια ποσοστά θυμάτων, άλλες περιοχές της χώρας εμφανίζουν σημαντικά χαμηλότερους δείκτες:
- Πελοπόννησος: 90 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων
- Ήπειρος: 84 θάνατοι
- Κρήτη: 55 θάνατοι
- Βόρειο Αιγαίο: 65 θάνατοι
Η απόκλιση αυτή φανερώνει ότι τα νησιά του Ιονίου και του Νοτίου Αιγαίου αποτελούν σημεία υπερσυγκέντρωσης τροχαίων δυστυχημάτων, γεγονός που προκαλεί ανησυχία για την οδική ασφάλεια σε τουριστικούς προορισμούς, όπου η εποχικότητα, η αυξημένη κυκλοφορία και οι περιορισμένες υποδομές φαίνεται να επιδεινώνουν την κατάσταση.
Παράγοντες όπως η κακή κατάσταση των δρόμων, η έλλειψη επαρκούς αστυνόμευσης, αλλά και η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, συνθέτουν ένα επικίνδυνο μίγμα, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες.
Η υπόλοιπη Ευρώπη: Δύο ταχύτητες στην ασφάλεια των δρόμων
Η εικόνα στην υπόλοιπη Ευρώπη δείχνει ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ των χωρών του Νότου και των Κεντρικών – Βόρειων περιοχών.
Στην κορυφή της λίστας με τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων βρίσκονται κυρίως βαλκανικές χώρες -Βουλγαρία, Ρουμανία και Κροατία- γεγονός που υποδηλώνει μια ευρύτερη περιφερειακή υστέρηση σε ζητήματα οδικής ασφάλειας.
Αντίθετα, στα βόρεια και δυτικά της Ευρώπης, τα ποσοστά θυμάτων είναι εντυπωσιακά χαμηλά. Το 2023, 26 περιφέρειες NUTS-2 κατέγραψαν λιγότερους από 25 θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ δύο περιοχές -τα Åland (Φινλανδία) και Ciudad de Melilla (Ισπανία)- δεν είχαν ούτε έναν θάνατο!
Οι ασφαλέστερες περιοχές της Ευρώπης
Οι περισσότεροι από τους ασφαλέστερους προορισμούς είναι αστικές πρωτεύουσες με ανεπτυγμένα συστήματα δημόσιων μεταφορών και αυστηρούς κανόνες κυκλοφορίας:
- Βρυξέλλες (Βέλγιο): 5 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων
- Βιέννη (Αυστρία): 6 θάνατοι
- Βερολίνο (Γερμανία): 9 θάνατοι
Τα δεδομένα αυτά αντικατοπτρίζουν τη διαφορά νοοτροπίας, υποδομών και πολιτικής οδικής ασφάλειας ανάμεσα στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και εκείνες της Μεσογείου.

Ένα επίμονο ελληνικό πρόβλημα
Η Ελλάδα, παρά τις προσπάθειες βελτίωσης των τελευταίων ετών, εξακολουθεί να εμφανίζει δείκτες θνησιμότητας από τροχαία πολύ υψηλότερους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Οι τραγωδίες στους ελληνικούς δρόμους δεν είναι πλέον στατιστικά δεδομένα, αλλά μια μόνιμη κοινωνική πληγή που απαιτεί στοχευμένες παρεμβάσεις, εκπαίδευση οδηγών, ενίσχυση ελέγχων και βελτίωση του οδικού δικτύου.






