Η κυβέρνηση αναζητά λύση για τα Ταχυδρομεία μέσα από «μπαλώματα»
Σε φάση ανάνηψης με ημίμετρα φαίνεται να βρίσκεται το κυβερνητικό σχέδιο για τη «διάσωση» των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), μετά το κύμα αντιδράσεων που προκάλεσαν τα μαζικά λουκέτα σε 158 καταστήματα της Περιφέρειας.
Η νέα διοίκηση εξετάζει πλέον τη συστέγαση των ΕΛΤΑ με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), στο πλαίσιο ενός πρόχειρου σχεδίου μείωσης κόστους, που περισσότερο θυμίζει «αναγκαστική συγκατοίκηση» παρά μακρόπνοη μεταρρύθμιση.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Καθημερινή, το σχέδιο προβλέπει τη λειτουργία σημείων ΕΛΤΑ μέσα στα ΚΕΠ, με το μοντέλο «shop in shop». Εκεί, υπάλληλοι των ΕΛΤΑ θα συνεχίσουν να παρέχουν βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες, αξιοποιώντας τον υφιστάμενο χώρο και το προσωπικό των δημοτικών κέντρων εξυπηρέτησης.
Η κυβέρνηση εκτιμά ότι με αυτόν τον τρόπο θα επιτευχθεί εξοικονόμηση σε ενοίκια και λειτουργικά έξοδα, χωρίς να διακοπεί πλήρως η παρουσία των Ταχυδρομείων στις τοπικές κοινωνίες.
Οι πρακτικές δυσκολίες
Ωστόσο, το σχέδιο αντιμετωπίζει σοβαρά εμπόδια.
Τα ΚΕΠ δεν διαθέτουν τις απαιτούμενες τεχνικές και ασφαλιστικές υποδομές για να διεκπεραιώσουν χρηματοοικονομικές συναλλαγές – υπηρεσίες που αποτελούν ζωτικής σημασίας λειτουργία των ΕΛΤΑ, ιδιαίτερα στην ελληνική περιφέρεια, όπου οι πολίτες εξυπηρετούνται συχνά μέσω ταχυδρομείων για πληρωμές, συντάξεις και εμβάσματα.
Γι’ αυτό, το ενδεχόμενο πλήρους μεταφοράς των ταχυδρομικών λειτουργιών στα ΚΕΠ θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο.
Μετά τις έντονες αντιδράσεις δημάρχων και κατοίκων, η κυβέρνηση έδωσε τρίμηνη παράταση λειτουργίας στα υπό κατάργηση καταστήματα, με το πρόσχημα της «διαβούλευσης» με τις τοπικές κοινωνίες.
Ορισμένοι δήμοι, μάλιστα, προσφέρθηκαν να καλύψουν τα λειτουργικά κόστη, προκειμένου να αποφευχθεί το οριστικό κλείσιμο.
Παρά ταύτα, οι τοπικοί φορείς κάνουν λόγο για προχειρότητα και έλλειψη σχεδίου βιωσιμότητας, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι επιχειρεί να «σβήσει πολιτικά τη φωτιά» χωρίς να δίνει ουσιαστικές λύσεις.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης παραδέχτηκε πρόσφατα ότι «πρώτα θα έπρεπε να επικοινωνηθούν όλες οι διαθέσιμες εναλλακτικές» και στη συνέχεια να διερευνηθούν «πρόσθετες λύσεις».
Η παραδοχή αυτή αποτυπώνει την έλλειψη συντονισμού και τον αυτοσχεδιασμό που χαρακτήρισε το κυβερνητικό σχέδιο από την πρώτη στιγμή, οδηγώντας σε πολιτικό κόστος για τη ΝΔ σε τοπικό επίπεδο.
Το Υπερταμείο, στο οποίο υπάγονται τα ΕΛΤΑ, ζητά επιτάχυνση της αναδιάρθρωσης και δραστική μείωση κόστους, όμως η εφαρμογή των μέτρων σκοντάφτει στη διοικητική ασάφεια και τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών.
Η νέα διοίκηση φαίνεται να επαναξιολογεί το σχέδιο, χωρίς ωστόσο να έχει παρουσιάσει συνεκτική στρατηγική για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου.






